Sunday, October 18, 2009

Pokok pangkalnya tempat Bergantung

Hari Khamis yang lepas, sudah bersiap-siap hendak solat Zuhur, tiba-tiba terdengar orang beri salam di rumah. Haish...baru nak solat. Jenguk-jenguk rupanya ada promoter barang datang. Mula agak malas hendak layan tetapi melihatkan kepada kesungguhan lelaki tersebut, maka dengarlah sekejap apa yang hendak disampaikan.



Mulanya, lelaki tersebut melakukan demo pada kereta saya andai kereta saya orang lain hendak curi. Sungguh, cukup menakutkan saya semasa melihat demo tersebut. Dengan hanya menggunakan GARPU, kereta saya boleh dibuka bonet bahagian depan. Enjin dapat distart tanpa menggunakan kunci. Mungkin, inilah kerja pencuri-pencuri kereta di luar sana yang membuatkan orang lain kehilangan antara aset harta yang berharga.

Maka, dia pun mula menerangkan produk yang ingin dipromote pada saya, sistem keselamatan kereta. Setiap bulan kena bayar RM57. Ish2, duit lagi... Disebabkan lelaki tersebut tahu saya ini hanya pelajar kampus, maka dia hanya menjual CD berkenaan sistem keselamatan kereta itu berfungsi dengan harga RM5. Maka, saya pun menerima CD tersebut.

Setelah lelaki tersebut berangkat, maka saya pun meneruskan solat zuhur yang terbantut tadi. Usai solat, ilham dari Allah datang. Saya terfikir tidak perlu sebenarnya pada alat tersebut. Cukup kita pagari setiap barang atau apa-apa pun milik kita dengan kalimah BISMILLAH dan ayat-ayat Al-Quran.

Dan apa yang paling penting, PERGANTUNGAN KITA PADA ALLAH. Kalau kita bergantung pada apa-apa alat keselamatan hatta yang tercanggih sekalipun pun tanpa pergantungan pada Allah, ia tidak akan jadi. Dengan maksud kata, kalau hari itu juga Allah nak takdirkan barang kita dicuri, rosak atau sebagainya, maka akan terjadi juga walaupun kita menggunakan alat keselamatan yang tercanggih. (Kereta saya baru sahaja kemek lagi berlanggar dengan kereta sahabat, sabar je la...)

Nah, inilah persoalannya kepada semua. Sejauh mana kekukuhan kita bergantung pada Allah terhadap segala urusan. Tepuk dada, tanya iman.

~ All the Best final exam kali ini!! ~

Pasakkan pergantungan pada ALLAH!

Buat yang terbaik untuk Islam walaupun saya tidak tahu mampukah saya sendiri buat yang terbaik.. ;-(

Wa'allahualam.

2 comments:

cLoVer4miza said...

Salam..

mak sy gne pembaris buka pintu kete.. lg terer hehe :D

Neesa' ni.. said...

Saya ada master card tuk buka pintu kolej, fifah..

Apepun, takziah atas xcident tu. mesti Allah nak bagi sedikit peringatan dan pengajaran,..

Pasni, msti Fifah lebih berhati2.

sabar ye.