Wednesday, October 14, 2009

SATU dilaungkan dalam Bahasa Arab


Dalam membelek-belek akhbar Sinar Harian, terbaca ayat 1 UMNO yang dilaungkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin. Kita selalu mendengar perkataan SATU sejak Najib naik. Kali ini, angan-angan timbalan perdana menteri yang menginginkan UMNO disatukan kembali dengan 4 rukun yang mula saya baca, hampir tergelak kerana menggunakan bahasa arab(4 rukun yang saya bold dibawah).

KUALA LUMPUR - Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin menggariskan empat rukun yang perlu dihayati ahli parti itu bagi mewujudkan 'Satu UMNO' yang bersih daripada segala unsur negatif yang boleh merosakkan parti.

“Marilah kita bersetia menterjemahkan amanat Presiden agar tidak ada lagi antara kita yang menjadi batu api, kaki cucuk, talam dua muka.

“Tiada lagi perpecahan dalaman, tiada lagi team A-team B seperti dulu, tidak ada lagi gerakan jatuh menjatuhkan pemimpin, tidak ada lagi budaya ugut-mengugut dan perebutan kuasa sehingga parti menjadi mangsa.

“Yang ada hanya satu wadah, satu pasukan, Satu UMNO. Kesemua ini dapat kita laksanakan dengan menghayati empat rukun yang saya sebutkan tadi,” katanya ketika merasmikan serentak Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO di PWTC di sini, malam tadi.

Turut hadir, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Muhyiddin berkata, empat rukun itu ialah Kesatuan Minda (Wahdatul Fikr), Kesatuan Hati (Wahdatul Qalb), Kesatuan Amal (Wahdatul Amal) dan Kesatuan Matlamat (Wahdatul Hadaf).

Muhyiddin, dalam ucapannya itu yang bertemakan 'Menggalas Tuntutan Perubahan' berkata empat rukun itu perlu diamalkan untuk perubahan dan pembaharuan demi perjuangan UMNO.

“Dengan terbinanya Kesatuan Minda, UMNO akan mempunyai visi perjuangan jelas. Dengan terjalinnya Kesatuan Hati, setiap kita akan menjiwai erti perjuangan UMNO.

Menghurai lanjut empat rukun itu, beliau berkata Kesatuan Minda adalah langkah pertama yang perlu diambil dengan membebaskan minda dan sikap anggota UMNO daripada pemikiran lapuk. - Bernama

Kita lihat sejauh mana keberkesanan angan-angan ini direalisasikan dengan tanpa berpandukan AL-Quran wa as-Sunnah yang mana kandungannya sendiri di dalam Bahasa Arab.

1 comment:

Anonymous said...

Takbir!!!

takbiir!!

takbir!!