Saturday, October 24, 2009

Pengorbanan itu perlu...

"Kokurikulum mula pukul berapa?" si kakak bertanya kepada adiknya sewaktu memandu.

"Pukul 2.30 petang,"jawab adiknya.

Tidak semena-mena dengan takdir Allah, kereta yang sedang dipandu mengalami kemalangan berlanggar dengan kereta seorang cina apabila tertekan minyak ketika itu perlu menekan brek. Tidak tergambar perasaan ketika itu, jantung cukup berdebar-debar membayangkan perasaan ibunya kerana kereta tersebut milik ibu.

"Sekarang, you nak macam mana? Nak settle luar atau report polis?" Lelaki cina tersebut meminta ganti rugi kerana menyebabkan kerosakan pada bahagian belakang keretanya.

Si kakak yang kurang arif mengenai hal itu kebingungan cara yang terbaik untuk menyelesaikan hal tersebut. Maka, atas nasihat seorang sahabat, report polis dilakukan bagi menjimatkan duit kerana boleh diuruskan melalui claim insurans.

"Kakak ni patutnya kena belajar bawak kereta lagi," si adik yang baru 10 tahun mengomel.

Sepanjang berada di balai polis lebih kurang dalam 3 jam, hati si kakak cukup-cukup resah dan risau memikirkan respon ibu dan ayah. Tindakan drastik dibuat apabila si kakak pulang semula ke kampus bersama-sama dengan dokumen insurans di tangan. Niat si kakak tidak mahu menyusahkan dan mengecewakan hati ibu dan ayah.

Pagi keesokan harinya, seorang sahabat yang lain mententeramkan si kakak dan menasihatkan supaya memberitahu hal sebenar kepada ibu dan ayah. Nombor telefon ayah didail dan segala kejadian yang menimpa diceritakan. Si kakak mengigil kesedihan kerana dimarahi bersama dengan arahan supaya kereta tersebut dibawa pulang ke rumah untuk dibaiki.

Langkah disusun oleh si kakak pulang ke rumah. Sampai di rumah, si kakak dimarahi lagi kerana tidak menjaga kereta dengan baik malah membawa rakan-rakannya menaiki kereta tersebut kerana antara syarat penggunaan kereta tersebut adalah tidak boleh membawa rakan.

"Kereta itu untuk jemaah, abah...ummi...,untuk bawa tentera-tentera Allah pergi berjihad" suara hati si kakak hanya mampu terluah dalam hati memandangkan ibu dan ayah yang tidak faham erti perjuangan.

Kesedihan yang menimpa hanya mampu diluahkan pada Rabbul Izzati, mengharapkan ujian yang diberikan ini diiringkan bersama dengan kekuatan. Sungguh, si kakak terlalu risau akan redha Tuhan kerana redha dari ibu dan ayahnya sedikit tercalar.

Pengorbanan perasaan itu sangat perlu dilakukan. Pengorbanan bukan hanya melibatkan wang ringgit dan tenaga, malah perasaan juga perlu dilakukan. Sesungguhnya pengorbanan perasaan adalah paling sukar dilakukan.

Masa yang berlalu memberikan rahmat dan kasih sayangNya yang tidak terjangkau luasnya. Malam tersebut, si kakak solat maghrib berjemaah bersama dengan ibu dan ayahnya. Usai solat, si kakak mencium tangan ibu dan ayahnya memohon seribu kemaafan dan mengharapkan redha mereka. Si ibu mencium si kakak bersama dengan berita gembira yang diberikan. Segalanya adalah rahmat dan kasih sayangNya.

4 comments:

Mohd Idris Bin Mohd Yussoff, said...

try tanya adik tu, kakak dia tertekan BREK ke minyak? sebab rasanya kereta kakak dia kemek di depan....

afifah said...

tersalah taip la ust..

terlupa situasi kjap...

cLoVer4miza said...

ish.. ckp kat akak dia hati-hati.. kalo skali dua maybe nasib kurang baik.. tp kalo da byk kali, maknenye kecuaian diri..

insyirah said...

kesian akak 2...ish3.. akak 2 memang snasib ngan sy la..dr dlu si akak 2 asyik brg rosak, sy plak asyik brg hilang.. akak2..kta perbaiki klemahan ni sma2 ye..