Sunday, June 12, 2011

11 Jun 2011: Hari Paling Indah Memberi

Setelah berhempas pulas bertugas di Muktamar Tahunan PAS ke-57 bersama Team Briged Muslimat minggu lepas, tangan dan kaki terus menghayun untuk memberi. Cuti sekolah yang berbaki seminggu dimanfaatkan sebaiknya bersama adik tersayang. Kebetulan, empat orang sepupu kami sebaya adik saya yang bongsu, 12 tahun bertamu di rumah kami selama tiga malam.

Pelbagai kerenah (kerana semuanya lelaki), namun cukup terhibur.

“Bangun…bangun…dah subuh,” saya sedikit berteriak supaya keliatan mereka dalam hawa pendingin udara hilang untuk bangun subuh.

Semuanya bersolat subuh, tetapi selepas itu…

Semuanya tidur kembali kerana tidur lewat malam bermain play station dan menonton filem seram di peti kotak hitam.

“Macam mana nak pisahkan diorang dari play station dan peti kotak hitam ye…” saya hanya termangu seorang diri mencari penyelesaian.

Pada malam terakhir, saya bersuara pada petang tersebut.

“Malam ini, lepas solat maghrib semua kena ambil Al-Quran dan baca, Ustaz Naim baca doa, ok?”

“Iye la..iye la..” Semua bersetuju tanda tidak membantah.

Seusai maghrib, suara seperti lebah berdesing kedengaran. Mereka membaca Surah Yasin dan doa yasin dibacakan di penghujungnya oleh Adik Muhamad Naim, anak sepupu saya a.k.a anak saudara saya. Suka saya menggelarnya “ustaz” kerana sifatnya sedikit matang berbanding yang lain.

“Esok pagi kita pergi Tasik Shah Alam nak?” Saya bertanya bagi mengalihkan perhatian mereka dari play station dan peti kotak hitam itu.

“Nak…” Semua menjawab serentak.



11 Jun 2011: Hari Paling Indah Memberi

Selepas semua bersolat Subuh dan mandi bersiap, saya mengarahkan mereka bersarapan.

“Sarapan ni, makan banyak-banyak. Nanti dekat tasik, tak payah beli-beli lagi. Boleh jimat duit,”

‘Amaran’ kecil tanda mendidik mereka agar berjimat.

Kereta viva kesayangan tidak dapat memuatkan mereka yang seramai lima orang. Apa lagi…dua orang lah yang duduk di kerusi hadapan.

Kereta meluncur laju jam 8.30 pagi. Sesudah parking, mereka berebut untuk keluar dari kereta.

Tertinggallah saya keseorangan kerana mereka telah berlari-lari menuju ke taman permainan.

Ke sana ke sini mereka berlari, bermain badminton dan juga bola sepak yang dibawa.

Setelah hampir sejam, mereka berehat di tepi tasik. Tiba masanya saya menyuntik ‘jarum halus’.

“Cuba tengok tasik ni, tengok dengan mata hati...bukan saja-saja tau,”

“Tahu...tengok ciptaan Allah,” adik Naim laju merespon.

Tetapi, bukan mudah mengawal mereka supaya merenung alam ciptaan Allah SWT. Kaki dan tangan mereka tetap merayap sambil mengusik-usik sesama mereka untuk menakutkan tolak ke dalam tasik.

“Ah..budak-budak,” getus hati saya.

Sebuah bot berlalu membawa penumpang berjalan-jalan di sekeliling tasik.

“Bang…sorang berapa ringgit?” adik saya menjerit bertanya.

Pemandu bot itu tidak menjawab, tidak dengar barangkali.

“Bang, sorang berapa?” Saya mengulangi soalan yang sama kepada pemandu bot tersebut.

“Dewasa, RM 5. Budak kecil, RM 3,”

“Jom! Semua masuk dalam bot,”

“Yeay!!”



Bersiar-siar merenung alam Tuhan dengan lebih dekat di hati.

Moga mereka generasi yang terselamat!

No comments: