Saturday, November 7, 2009

Produk terbaik daripada Pemimpin

Sepanjang satu semester ini, saya perlu menghasilkan satu produk makanan yang baru untuk subjek Pembangunan Produk Makanan saya. Pelbagai cerita suka dan duka yang dilalui memberikan pengajaran dan pelajaran dalam berhadapan dengan "mereka" (masyarakat di luar sana). Namun, apa yang lebih penting saya telah memahami kaedah yang terbaik untuk menghasilkan produk makanan. Dan praktikalnya perlu diaplikasikan.

Nah, ini mungkin soal produk makanan jasadiyah. Saya merasakan method atau kaedah untuk menghasilkan produk jiwa kepada "mereka" juga mempunyai prosedur yang sama. Maka, ini adalah eksperimen yang saya jalankan bersama dengan satu badan gerakan Islam dan produk ini perlu benar-benar terhasil secara solid dan berkualiti.

Objektif Eksperimen: Menghasilkan masyarakat yang benar-benar menjalankan kehidupan dengan berpaksikan Islam sebagai Ad-Deen sehinggalah terbentuknya Daulah Islamiyah dan seterusnya Khilafah Islamiyah.

Prosedur eksperimen:

Pertama

Sebelum menghasilkan produk yang baru, maka perlunya kepada pembentukan organisasi kepimpinan dalam menjadi peneraju untuk menghasilkan produk. Organisasi inilah yang akan menjadi golongan pemikir kepada penghasilan produk.




Untuk menjadi golongan pemikir yang baik, maka perlunya kepada brainstorming. Brainstorming sangat-sangat diperlukan untuk menghasilkan produk yang benar-benar mengikut keperluan dan kehendak "mereka". Jangan disebabkan syok sendiri, kita menghasilkan produk yang tidak memenuhi keperluan dan kehendak "mereka". Maka, inilah pentingnya membumikan strategi dan method dalam mengaturcara agenda tarbiyah, dakwah dan siasah.

Brainstormer yang baik perlu kepada minda dan otak yang sentiasa berputar dan ligat memikir kaedah dan prosedur terbaik menghasilkan produk yang benar-benar membumi. Dan ini memerlukan kaedah yang baik membaca pemikiran dan kehendak "mereka".

Tidak cukup sekadar membaca pemikiran "mereka", idea-idea yang dihasilkan perlu idealistik kerana itulah minda seorang PEMIMPIN. Tidak cukup sekadar idealistik, maka elemen realistik juga diperlukan kepada pembinaan idea-idea itu.

Jika idea yang dihasilkan itu tidak realistik, maka ia tidak akan membumi kepada kehendak dan keperluan "mereka". Manakala, jika idea itu tidak idealistik, maka, idea yang dihasilkan itu bukanlah daripada seorang pemimpin. Kerana pemimpin itu perlukan pemikiran 'out of the box' dan mencapah.

Pemikiran yang idealistik dan realistik juga boleh digilap dengan 'membaca' pemikiran para pemimpin kita. Tidak kira pemimpin dalam atau luar negara.

Iya!! Disinilah bermulanya kelahiran pemimpin-pemimpin mahasiswa Islam untuk negara dan dunia.

Brainstorming yang mantap perlukan kepada konsep syura. Saya ingin katakan jangan sekali-kali lari dari pengaplikasian syura. Kelak akan terbitnya bibit-bibit kebinasaan dalam proses menghasilkan produk. Rasulullah SAW yang maksum itu juga masih melakukan syura dengan para sahabatnya dalam agenda-agenda yang penting.

Kedua

Bukan setakat menjadi golongan pemikir, tetapi peneraju kepada penghasilan produk ini juga perlu melakukan struktur pelan khas menyusun seluruh pekerja-pekerja bawahan dalam setiap sektor dan jabatan mengikut kemahiran-kemahiran yang ada pada mereka. Letakkan mereka di posisi-posisi yang betul dan tepat supaya tidak berlaku pekerja lelap dan makan gaji buta.

Ketiga

Prosedur yang saya letakkan di aras terakhir inilah yang paling penting. Letakkan seluruh pergantungan dan tawakal kepada Rabbul Izzati. Qiamulail dilakukan secara istiqamah. Solat dhuha dan bacaan Al-Quran tidak ditinggalkan. Pasakkan seluruhnya kepada Allah dalam soal meminta petunjuk dan diberi kekuatan.



Kerana ombak badai dan duri-duri tidak pernah lari daripada seorang pemimpin. Jatuh bangun seorang pemimpin adalah perkara biasa. Kesatuan hati kesemua peneraju produk dan pekerja-pekerja bawahan perlu benar-benar terikat.

Kesimpulan eksperimen:
1. Islam itu akan tertegak kembali.
2. Perjuangan perlu diteruskan walau kemenangan masih Allah tangguh.
3. Kesemua peneraju produk dan pekerja-pekerja bawahan perlu penuhi syarat-syarat kemenangan Islam

No comments: