Monday, August 17, 2009

Takutlah seperti Umar wahai para pemimpin

Sebuah kisah seorang khalifah yang dikatakan oleh para ulama' sebagai khalifah kelima iaitu Umar b Abd Aziz walaupun pada masa itu khilafah islam keempat, Khilafah Turki Uthmaniyah telah jatuh. Beliau juga merupakan cicit kepada khalifah Islam yang kedua iaitu Umar Al-Khattab. Tegas beraninya semua orang tahu.

Tertarik dengan secebis kisah hidup Umar b Abd Aziz. Fatimah bt Abd Malik, isteri Umar b Abd Aziz , ditanya mengenai ibadah suaminya. Ia menjawab, "Demi Allah, dia bukanlah termasuk orang yang paling banyak solat dan puasanya. Tetapi, demi Allah, aku tidak melihat ada orang yang lebih takut kepada Allah melebihi takutnya Umar. Suatu waktu, dia berzikir kepada Allah di tempat tidurnya dan tiba-tiba dia menggigil seperti menggigilnya burung pipit kerana takutnya kepada Allah.



Sehingga aku (isteri Umar b Abd Aziz) berkata dalam hati, "Esok pagi, manusia akan bangun dari tidur tanpa memiliki khalifah kerana khalifahnya meninggal dunia disebabkan takutnya kepada Allah,"

Subhanallah...
Maha Suci Allah yang mengurniakan ketakutan pada Dia sebegitu rupa pada Umar b Abd Aziz yang menjadi khalifah selepas Khalifah Sulaiman b Abd Malik.

Cuba kita dengar pula kisah yang satu lagi. Kisah zaman kini yang diceritakan oleh bekas perdana menteri kita yang berwibawa dan berkredibiliti ini, Tun Dr Mahathir Mohamad.



--> "Apabila ada sesuatu kesalahan dilakukan, tidak dapat tidak rakyat akan dapat tahu... kita tidak boleh sembunyikan.

"Sebab itu kalau hendak jadi ahli politik ataupun pemimpin, jangan terlibat dengan benda-benda yang tidak baik," katanya.

Sehari selepas kenyataan Dr Mahathir itu, muncul pula berita dalam sebuah akhbar tempatan yang melaporkan calon Barisan Nasional dalam pilihan raya kecil Permatang Pasir, Rohaizat Othman dipecat dari Majlis Peguam.

Prosiding pemecatannya dibuat di bawah Seksyen 103D Akta Akta Profession Guaman 1976. Seksyen tersebut melibatkan salah laku seseorang peguam.

"Kesalahan itu adalah tanggungannya sendiri dan tidak melibatkan orang lain kerana Rohaizat sendiri yang dinamakan oleh pihak pengadu dan bukan rakannya.

"Rohaizat dipecat pada 7 Mac tahun lalu dan beliau mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Tinggi berikutan keputusan Majlis Peguam itu, di mana mahkamah juga menolak rayuannya pada 12 Ogos tahun ini," akhbar The Edge semalam melaporkan kenyataan Presiden Majlis Peguam, Ragunath Kesavan.

Ragunath berkata, kesalahan yang dilakukan itu melibatkan wang pemegang amanah Koperasi Pekebun Getah dan tidak ada akaun untuknya.

"Apabila lembaga menyiasat perkara ini dan perintah dibuat, tidak dipulangkan kepada pemegang amanah melibatkan wang berjumlah RM140,000.

"Walaupun anda membayarnya, tetapi kesalahan telah dilakukan dan ia merupakan kesalahan yang serius kerana ia melibatkan transaksi dengan wang pelanggan.

"Jika anda tidak bersalah, anda tidak akan didapati bersalah oleh ahli jawatankuasa disiplin dan tuduhan di bawah Seksyen 103D sama seperti salah laku jenayah," katanya lagi.

Takutlah seperti Umar kalau hendak menjadi calon ADUN Permatang Pasir.

Itu secebis kisah dalam negara yang kita sayangi ini. Kita dengar pula kisah dari kampus UKM.

Baru sehari Pesta Konvo yang ke-37 berlalu. Cukup meriah dan gemilang sepertimana pesta tahun-tahun yang sebelumnya. Syabas diucapkan kepada Mohd Nasir b Mohd Nazri, Presiden PMUKM dan juga selaku Exco Konvokesyen dan Hubungan Alumni.



Beliau telah benar-benar mencipta nama atas penganjuran Pesta Konvo kali ini apabila tema PMUKM kali ini iaitu "Aspirasi Sepakat, Transformasi Gemilang" berjaya diraih.

Kenapa saya berkata begitu??

Sebab saya sangat tertarik apabila pres kita menjemput pelbagai artis negara kita untuk menggemakan Perbukitan Ilmu ini dengan 'suara-suara' mereka. Itulah TRANSFORMASI GEMILANG yang ahli jawatankuasa Pesta Konvo terbitkan demi membawa ASPIRASI SEPAKAT.

Tepuk dada, tanyalah imanmu wahai para pemimpin UKM!! Lakukan TRANFORMASI GEMILANG berdasarkan quran dan sunnah demi memartabatkan ASPIRASI UKM secara SEPAKAT.

No comments: