Saturday, August 22, 2009

Ghairahkanlah dunia untuk Islam

Apa khabar Ramadhan sahabat-sahabat semua setelah kita berpuasa 1 hari??

Mungkin ada yang baik, ada yang tidak...Yang pasti moga rahmat dan kasih sayang dari Allah S.W.T sentiasa menemani sahabat-sahabat semua.

Bercerita mengenai 1 Ramadhan semalam, Program Gerak Usahawan Siswa 2009 yang saya hadiri benar-benar membuka mata saya. Anjuran fakulti tempat saya menuntut ilmu bersama KFC Holding, AYAMAS dan beberapa syarikat lain.Program yang dipengarahkan oleh Dr Azizan Ahmad menghadirkan bakal-bakal jutawan setiap syarikat yang hadir.

Teruja mendengar En Romli Ishak, Pengarah Urusan, Granulab Sdn Bhd (syarikat Tulang Sintetik) membentangkan kertas kerja perkongsian pengalaman sebagai seorang usahawan yang berjaya. Bukan teruja disebabkan beliau adalah seorang usahawan, tetapi teruja kerana beliau adalah penggerak Islam yang sangat komited dengan perjuangan Islam sejak dari alam kampus dan kini adalah usahawan yang berjaya. Segala gerak kerja Islam pernah beliau lalui termasuklah demonstrasi, malah hampir dibuang universiti kerana ingin menegakkan kebenaran.

Tetapi siapa tahu, sekarang beliau adalah seorang yang berpangkat dan berkedudukan. Perniagaan beliau dimulakan dari kosong. Hanya meminta bantuan syarikat sahabat-sahabat beliau yang banyak duit. Akirnya, rezeki yang dikurniakan Allah banyak dapat diinfaqkan pada jalan perjuangan Islam. Subhanallah...

Berpersatuan memberikan banyak kelebihan kepada beliau dalam alam pekerjaan. Walaupun hanya mengambil kos pengajian Biologi tetapi beliau mampu memberi ceramah mengenai Tulang Sintetik (tulang ganti untuk pesakit-pesakit yang patah tulang) seperti seorang doktor. Masyarakat memandang tinggi pada beliau. Itulah yang diperlukan sebagai seorang penggerak Islam. Meng'izzahkan Islam dalam diri.

Mengingati sirah Saidatina Khadijah, yang cukup-cukup kaya sebagai seorang saudagar pedagang hingga mampu menginfaqkan seluruh hartanya untuk Islam.

"Perumpamaan orang yang mnginfaqkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, dan Allah Maha Luas, Maha Mengetahui," Surah Al-Baqarah, ayat 261

Ghairahkanlah dunia untuk Islam. Bukan sekadar hanya cukup-cukup makan dalam berjuang. Biar cita-cita dunia kita melambung tinggi bahkan lebih dari itu untuk agama Allah.

Teringat usrah bersama k.hanisah bercerita mengenai graduan-graduan yang baru sahaja selesai konvokesyen. Duit yang ada kadang hanya cukup-cukup makan dan kadang tidak cukup untuk menghadiri program-program. Usrah kami mengambil iktibar tidak cukup hanya setakat semangat, idea-idea dan lain-lain untuk berjuang, malah perlu ada wang ringgit untuk mudah bergerak ke sana ke mari dan keperluan lain.



Biarlah kita menjadi seorang usahawan yang bertaqwa dan berjaya, mengambil dari sunnah Rasulullah S.A.W.

Hadith Riwayat Tarmizi:
"Sembilan persepuluh sumber rezeki (boleh diperolehi) melalui perniagaan"

Namun, awas semua!! Hanya iman dan taqwa yang mampu manjaga diri kita apabila berharta kerana antara ujian-ujian dunia yang ada salah satunya dari harta yang kita miliki. Jangankan apabila kita telah berharta, bolot segala rumah, kereta dan harta-harta lain hanya untuk kepentingan diri. Cukuplah segala harta yang ada untuk Islam.



Moga satu hari nanti, produk makanan yang saya cipta memasuki pasaran. Doa-doakan... InsyaAllah...

~Salam Ramadhan semua~

No comments: