Monday, January 11, 2010

Analogi Antara Masa Lalu & Masa Sekarang

Perasaan gian ingin menulis membuatkan saya sanggup untuk memendekkan waktu rehat saya. Sawang-sawang yang ada dibersihkan. Benarlah kata-kata As-Syahid Imam Hassan Al-Banna bahawa amanah yang terpikul di bahu melebihi masa yang ada. Waktu praktikal saya yang bermula seawal jam 8 pagi sehingga 5 petang menterhadkan masa saya mengorek rahsia permasalahan ummah dengan satu klik. Namun, hakikatnya, masa yang Allah berikan pada saya masih lagi banyak sebenarnya dan perlu benar-benar diurus dengan lebih baik.

Bak kata Tok Guru yang seluruh dunia telah menyanjunginya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz b Nik Mat,
"Dalam qiadah,perkara pertama dan terpenting adalah bagaimana hendak memimpin diri kita"

Bukan soal ukuran hebat itu diukur dengan hebatnya seseorang itu memimpin organisasi, persatuan atau lain-lain, tetapi hebatnya seseorang itu memimpin dirinya terlebih dahulu.

Sejarah

Sejarah kadang mengajar kita. Tetapi kadang-kadang sejarah juga diabaikan. Maka, dengan sewenang-wenangnya, sejarah yang buruk diulangnya lagi oleh tangan-tangan manusia yang lupa. Saya tertarik dengan teori yang telah dikemukakan tokoh sejarawan terulung, Ibnu Khaldun.

Pandangan-pandangan revolusi Ibn Khaldun telah menarik perhatian sarjana-sarjana Muslim dan juga ramai pemikir Barat. Dalam kajian sejarah beliau, Ibn Khaldun adalah peneroka dalam mensubjekkan laporan-laporan sejarah kepada dua kategori asas iaitu akal, dan undang-undang sosial dan fizikal. Beliau mengetengahkan empat perkara penting dalam kajian dan analisis laporan sejarah seperti berikut:

(1) mengaitkan peristiwa-peristiwa antara satu sama lain melalui sebab dan akibat
(2) membuat analogi antara masa lalu dan masa sekarang
(3) mengambil kira kesan persekitaran
(4) mengambil kira kesan keadaan yang diwarisi dan ekonomi



Saya suka untuk meng'highlight' perkara yang kedua yang dikemukakan --> Membuat analogi antara masa lalu dan masa sekarang. Sekarang, kita pergi kepada sejarah yang lalu dengan peristiwa 13 Mei 1969. Cukup menakutkan rakyat Malaysia. Di sana, sini, segalanya berdarah. Permusuhan yang ketat berlaku antara kaum-kaum utama di Malaysia.

Itu adalah masa yang lalu. Dan analoginya dapat dilihat apabila kita kaitkan dengan masa sekarang. Pendangan saya, kini, rakyat Malaysia kembali lupa pada sejarah yang dulu. Bibit-bibit rusuhan kian tumbuh kembali. Bukan hanya di luar, malahan juga di dalam kampus.

13 Mei 1969

Berita dari luar kampus melaporkan semalam, sebanyak tiga buah gereja dibom didapati. Antara gereja yang dibom adalah Gereja Metro Tabernacle, Desa Melawati, Kuala Lumpur, Gereja Assumption di Jalan Tepler dan Gereja Life Chapel. Bukan setakat gereja di Kuala Lumpur, malah gereja-gereja yang berada di negeri Perak dan Sarawak turut mengalami nasib yang sama apabila turut dibom.

Kalau sebelum ini, kita didengarkan dengan isu penggunaan kalimah Allah. Pelbagai pihak yang memberikan respon terhadap isu ini. Isunya melibatkan agama Islam yang suci ini. Namun, saya tidak ingin mengulas panjang isu ini kerana ramai yang lebih faqih ilmunya telah memberikan respon yang baik.

Kacau-bilau yang berlaku ini adalah di antara dua agama yang terbesar di Malaysia. Saya melihat perkaitan yang berlaku adakah umat Islam marah dengan penggunaan kalimah Allah dan sebagai merespon keadaan marah yang terbuku, banyak gereja-gereja yang menjadi mangsa telah dibom.

Andai perkara ini berterusan, maka, tidak mustahil peristiwa 13 Mei 1969 bakal menjelma kembali. Kerana peristiwa 13 Mei 1969 bermula apabila parti-parti politik daripada kaum cina menunjukkan rasa tidak puas hati dengan memainkan isu perkauman. Sebagai respon tanda marah, parti-parti politik daripada kaum melayu yang telah melenting akibat dijentik juga turut membalas dengan memainkan isu-isu sensitif melibatkan kaum.

Namun, apa yang lebih penting, saya melihat ada sebahagian pemimpin-pemimpin negara Malaysia telah menghulurkan bantuan terhadap gereja-gereja yang telah dibom seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz b Nik Mat dalam lawatan ziarahnya. Respon daripada para pemimpin kita untuk mengecam tindakan mengebom gereja-gereja ini juga turut dilontarkan.

Seorang penganut Kristian yang juga Presiden Majlis Jaksa Pendamai (JP) Malaysia, Datuk Clarence Bongkos Malakun, telah meminta masyarakat Kristian negara ini menggugurkan tuntutan penggunaan kalimah 'Allah'. Sebabnya telah menyebabkan kemarahan sehingga cubaan membakar dan vandalisme dipercayai mempunyai kaitan dengan kontroversi penggunaan kalimah 'Allah' oleh Herald-The Catholic Weekly.

Nyahkan 'Islam = Terorisme'

Dengan penyataan yang telah dikeluarkan oleh Datuk Clarence Bongkos Malakun seolahnya telah memberikan fitnah bahawa kejadian mengebom gereja-gereja ini telah dilakukan oleh orang Islam sendiri sedangkan siasatan secara terperinci belum dilakukan. Dan ini boleh mengubah persepsi masyarakat bukan Islam bagaimana rupa sebenar agama Islam itu sendiri.

Maka, pakailah pakaian 'ISLAM' dengan cara yang betul untuk di'pamer'kan.

No comments: