Saturday, July 24, 2010

Bendera Kemenangan Dengan Menekan Brek

“Ish...kenapalah akak ni buat lambat??” hati saya membentak-bentak tanda protes dengan keterlupaan kakak cafe menyiapkan makanan bagi suatu program.

Jam menunjukkan pukul 6.15 petang. Namun, bihun goreng yang ditempah belum mula dimasak lagi.

“Akak lupa sangat order ni...hari ni kelam kabut sikit.” Alasan ‘lupa’ kakak cafe itu berikan. Muka saya mencuka.

Program dijadualkan tamat pada pukul 6.30 petang tetapi makanan yang ditempah belum lagi siap. Hati saya menjadi gusar dan gelisah.

Telefon berdering, ajk program menelefon bertanyakan perihal makanan untuk jamuan meraikan sahabat-sahabat yang telah berjaya menjayakan program Dinner dengan baik.

Syabas dan tahniah kepada sahabat-sahabat UPTA!

“Kejap ye dik...15 minit bihun siap kita goreng” Kakak cafe tersebut terus mengarahkan pekerjanya masak. Seperti yang dijanjikan, bihun siap digoreng dalam tempoh 15 minit.

“Kak, kita mintak diskaun bihun ni...mesti cincai-cincai je dia masak” saya membisikkan sesuatu kepada sahabat yang menemankan saya mengambil bihun tersebut.

“Cubalah...” sahabat saya juga agak marah, namun tidak berani hendak tegur kakak tersebut kerana negeri Kelantan. Hebat sungguh ukhwah orang-orang Kelantan ini walaupun tidak rapat mana.

Dengan suara yang agak hambar, saya cuba meminta diskaun. Namun, ditolak. Bihun goreng yang sudah siap itu juga saya perhati.

“Erm...macam sedap jugak” hati agak mengakui ketangkasan pekerjanya memasak.



Bihun goreng tersebut terus dimasukkan ke dalam perut ‘kuda hijau’ saya. Tangan dan kaki saya pantas mengerakkan kuda hijau yang banyak berbakti ini. Sambil kaki menekan minyak, mulut saya membebel di hadapan sahabat saya.

“Ish...geram betul...dah lah lambat...ada dia minta maaf ke tadi kak??geram saya dengan orang macam ni..Kan kita dah lambat...”

Tiba di suatu simpang, kaki saya dengan lajunya terus menekan minyak walaupun saya sepatutnya berhenti sebentar kerana berada di simpang. Ada kereta yang sedang laju memecut.

“Fifah....” sahabat saya menjerit.

Dengan tidak semena-mena, saya terus menekan brek secara mengejut. Bihun goreng di bahagian belakang kereta tercampak. Ada sedikit yang tumpah pada kereta saya.

Kalimah istighfar terus bermain di bibir. Astarghfirallah...

Saya terus terdiam. Tidak tahu apa akan jadi jika kaki saya tidak menekan brek pada masa itu. Saya terus memberhentikan kereta di tepi jalan bagi mengangkat bihun goreng yang tercampak tersebut. Hati saya terus beristighfar. Kesal dengan tindakan saya yang membiarkan emosi marah menguasai sehingga menyebabkan ada bihun goreng yang terbazir lantaran tumpah.

“Akak teringat ada seorang ustaz di Annur yang cerita pasal emosi marah ni...”

Selepas itu, kami berusrah di dalam kereta berkenaan akibat emosi marah yang berterusan, sambil mengingat semula cerita seorang ustaz di Surau An-Nur, surau kegemaran para penduduk bangi termasuk para mahasiswa UKM.

Usrah di dalam Kereta

Seorang ayah yang sedang mengambil sarapan pagi. Sedang rancak ayah, ibu dan anak mereka berbual, tiba-tiba anak mereka tertumpahkan air kopi di atas baju kemeja kerja ayahnya. Dalam masa yang sama, ayah anak tersebut sedang mengejar masa waktu pejabat yang bermula tepat jam 8.15 pagi.

Dua situasi kemungkinan yang akan terjadi:-

Situasi pertama

Si ayah menjadi marah-marah. Siapa lagi kalau bukan anaknya yang menjadi sasaran. Hamburan kemarahan terus dimuntahkan sewaktu didalam kereta bagi menghantar anaknya ke sekolah. Maka, dengan muka yang mencuka dan hati yang kelat dek kerana marahnya ayah, mood anaknya ke sekolah pada pagi hari tersebut menjadi tidak baik. Rasa tidak seronok belajar. Segala yang dibelajar tidak dapat difokus.

Selepas menghantar anaknya, si ayah pula memanggil isterinya sambil meminta baju kemeja yang lain untuk ditukar. Tiba-tiba isterinya berkata baju kemeja yang lain belum digosok lagi.

“Awak ni...itu pun nak kena saya ajar...lain kali gosoklah semua awal-awal. Ni saya dah lambat...nanti gaji saya yang kena potong...lepas tu, nak makan apa kita??”. Si isteri menggosok baju kemeja yang lain dengan ala kadar sahaja dek kerana dimarahi oleh suaminya. Muncung si isteri juga panjang.

Marah si suami berterusan sehingga ke pejabat. Mangsa seterusnya adalah pekerja bawahan.

Kesimpulannya, hari tersebut menjadi mendung gelap gelita. Dek kerana secawan kopi yang tumpah pada baju kemeja.



Situasi kedua

Rasa marah dan gelisah hadir lantaran akan lambat hadir ke pejabat. Namun si ayah tenang sambil mengucap istighfar. Isterinya dipanggil dengan baik.

“Ayang, tolong gosokkan baju kemeja abang yang lain. Baju yang ni dah kotor tumpah air kopi ni. Nanti abang bagi hadiah special untuk ayang...” sambil mengenyit mata, si suami cuba mengambil hati si isteri. Si isteri terus berlalu menggosokkan baju kemeja yang lain sambil tersenyum.

Lalu anaknya yang nak ke sekolah dihantarnya dulu oleh si ayah, walaupun dengan masih berpakaian kemeja yang kotor tadi. Sambil di dalam kereta, si ayah menasihatkan anaknya yang telah menumpahkan air kopi pada bajunya. Anaknya menerima nasihat ayahnya dengan baik. Sebelum anaknya melangkah keluar dari kereta, ayahnya mencium si anak sambil memberikan motivasi kepada anaknya supaya belajar bersungguh-sungguh untuk Islam.

Si ayah bergegas pulang ke rumah semula kerana ingin menukar kemeja yang kotor tadi. Si isteri melaksanakan arahan suaminya dengan bersungguh-sungguh. Kemeja yang lain telah digosok dengan licin, lalu si ayah menukar kemejanya.

Sebelum bergegas melangkah keluar, si isteri mencium tangan dan berpesan kepada suaminya supaya bekerja untuk Islam. Suaminya menunaikan janji untuk memberikan hadiah istimewa dengan mencium dahi isterinya. Hati si isteri terasa sangat bahagia.

Sampai di pejabat, dengan hati yang berdebar, si ayah terus melangkah ke bilik ketuanya, ekoran lewat tiba di pejabat. Dia meminta maaf atas kelewatannya tiba di pejabat. Dengan rahmat Allah, ketuanya berkata,

“Tidak apa...saya tahu awak pekerja yang baik...lagipun awak lewat bukan dengan sengaja...saya maafkan. Ni gaji awak untuk bulan ini.” Sambil tersenyum, ketuanya memaafkan dan menghulurkan slip gaji pada bulan tersebut.

Sebahagian kecil gajinya terus dibelanjakan untuk para pekerja bawahannya yang kurang berkemampuan. Para pekerja bawahannya juga terasa sangat bahagia.

Kesimpulannya, hari tersebut umpama Secerah Mentari Pagi.

Tenang dan sabarlah selalu wahai hati-hati sekalian, nescaya KEJAYAAN milik kita semua.

Tekanlah brek ketika emosi cuba menguasai diri. Ketika itu, terserlahlah kita sebagai Pemimpin sebenar terhadap diri dan orang-orang sekeliling.

6 comments:

Siti SArah Ahmad Rusli said...

hidup kene banyak brsabar,memikirkan situasi akk ni,sy juga baru mngalaminya mse XPDC baru2 ni..dalam kete jgn marah2 tau kak,nnti x fokus dlm pmanduan..bahaya kat akk n pemumpang,risau sy baca pasal excident2 niih

Afifah bt Jaafar said...

thank you sarah...betul2...sgt setuju..pasni mmg x nak marah2 dah..

Sabar kunci Kejayaan...

Farid Albariti said...

bagus berkali2... :-)

Anonymous said...

A'ah, fikir 3 minit..

Dulu penah naik kereta, accident- sbb marah ngan lori DHL, yg memotong tiba2, masa di lebuhraya..

benarlah, marah itu memusnahkan..
Tq ats pkongsian

(Knee-sa')

azakazu said...

salam..

kdg2 bila ad suatu peristiwa berlaku,
kita xnak marah pun,
tpi kita memg jadi marah xsemena2,
smpai kepala terasa berpusing.
mcm mn ye..?

Afifah bt Jaafar said...

to azakazu: sifat marah adalah panahan racun syaitan. Pada pndpt sy:-
1.Apabila marah, cuba tenang dulu. 2.Berlindunglah dgn nama Allah dgn menyebut kalimah "Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang direjam"
3.Istighfarlah sebanyak2nya...