Sunday, June 13, 2010

Kelahiran Al-Fateh ke-II


Mereka berdua sangat rapat. Kakak dan adik ini pasti akan berceloteh panjang apabila bertemu. Sambil berceloteh, si kakak sempat bermain-main dengan pipi dan perut adiknya.

“Hee...geramnya akak...bila nak kurus ni??” Si kakak geram dengan lemak-lemak yang berada di sekitar tubuh adiknya. Adiknya memang seorang yang tembam.

“Tahun depan...”

Jawapan yang sering kali diberikan oleh adiknya, namun, adiknya tetap tidak kurus-kurus kerana makanan kegemarannya adalah Ayam Goreng.

Sambil adiknya mengunyah tembikai yang dipotong, si kakak bercerita. Seharian tidak berjumpa walaupun tinggal sebumbung. Si kakak pergi ke mesyuarat manakala adiknya yang tidak pernah duduk diam pasti akan pulang ke kampung yang hanya memakan masa selama 30 minit dari rumah mereka. Pantang dipelawa abah, pasti adiknya laju mengikut abah yang pulang ke kampung menguruskan ladang cendawan. Sepupu yang ramai di kampung pasti menjadi sasaran untuk main bersama.

“Alwee nak tau tak kenapa akak tak nak pergi Singapore?”

“Kenapa?” Mulut adiknya comot dan penuh dengan tembikai.

“Akak ada program hari Sabtu,” si kakak menyambung.

“Ha...program kan hari sabtu..boleh la ikut sekali pergi Singapore,” Alwee memujuk tanda mahu bersama.

“Memang la...tapi program tu banyak lagi tak settle...duit...cenderamata...jamuan lagi,” si kakak menerangkan sambil mencubit pipi adiknya sekali lagi.

“Ooo...patut la,” adiknya hanya mengiyakan tanpa mahu menghalang kakaknya berjuang.

“Alwee...dah besar nanti, kena jadi macam akak tau...pergi berdakwah pada masyarakat..” si kakak menyambung tanda harapannya sangat besar pada adiknya yang disayangi.

“Iye...ok...” Sambil membesarkan bola matanya tanda adiknya bersetuju mahu mengikut jejak langkah kakaknya.

“Alwee nak tau akak ada program apa Sabtu ni?”

“Apa dia?”

“Program tarbiyah...tau tak maksud tarbiyah??” kakaknya mula ingin mendidik jiwa haraki.

“Tak...ooo...macam motivasi ke kak?” adiknya cuba meneka.

“Ha...pandai pun...tapi motivasi ni kecik sikit..tarbiyah ni lagi besar..maksud dia mendidik...kena buat berterusan sampai hujung nyawa...”

“Habis tu kena duduk je la kat situ sampai tua?” adiknya menyoal sambil menggayakan gaya orang yang sudah tua sedang duduk. Barangkali menggambarkan program tarbiyah yang kakaknya akan hadiri perlu duduk di situ sampai ke usia tua.

Si kakak tertawa dengan keletah adiknya yang menggambarkan tarbiyah dengan cara sebegitu.

“Bukan macam tu la....maksud akak, tarbiyah tu kena terus berjalan kat mana-mana pun...contoh macam akak tengah cakap dengan alwee sekarang ni...ni tarbiyah maksudnya...mendidik..,”

“Ooo...” hanya huruf ‘O’ yang mampu dikatakan hatta usia Alwee yang masih mentah untuk memahami perkataan tarbiyah.

“Cuba tengok masalah kat luar sekarang...judi....”

“Judi bola...” Adiknya terus menyampuk.

“Ha....tau pun...arak lagi...rakyat Palestin lagi...sape nak selamatkan kalau bukan Alwee??” si kakak memuji dan membakar semangat adiknya.

“Bukan Alwee je la...semua....” keletah adiknya berusia 11 tahun ini berbicara sambil tangannya dihayunkan tanda menunjukkan misi menyelamatkan ummah terletak pada tangan semua orang.

Lagaknya seperti sudah berusia 15 tahun. Kalah abangnya, yang agak kurang matang berfikir soal ummah. Namun, ketiga-tiga adik si kakak perlu ditarbiyah dengan baik walau kadang si kakak merasakan ada yang terlambat. Namun kerana rahmat dan syurga Allah itu luas, si kakak tidak mahu mengalah. Walau amanah dan tanggungjawab semakin menghimpit dirinya. Menghadiahkan amalan dari Allah yang tidak putus walau jasad sudah terkubur kepada abah dan umminya dengan adik-adiknya yang akan menjadi soleh dan solehah...aminn

Kerana hidup ini untuk AGENDA ALLAH...

~Thabat atas Jalan TaqwaNYA~

No comments: