Thursday, April 28, 2011

Ayu Lembut Perkasa

“Ganasnya…”

“Kasar la nampak…”

“Mesti ashik keluar rumah je kejenye…”

Ayat-ayat diatas adalah antara persepsi-persepsi yang akan berlaku apabila seorang muslimah/wanita yang ingin bergerak secara proaktif didalam masyarakat. Bukan untuk membanggakan diri, bukan untuk memuliakan diri tetapi satu, demi menyedarkan masyarakat kini yang semakin lari dari landasan Al-Quran dan sunnah baginda rasulullah saw.

MAHU dan TAHU.

Inilah yang perlu ada didalam diri setiap muslimah yang telah ditarbiyah sejak di alam kampus. MAHU terus bergerak untuk istiqamah dan TAHU keadaan serta ilmu strategi yang diperlukan bagi menyedarkan masyarakat kini.

“Tak reti la macam mana nak gerak kat luar…tapi rindu dengan usrah…”

“Tengok kat luar ada Nisa’, tapi lembut je…tak mencabar pun, macam dalam kampus dulu ke hulu ke hilir lawan aspirasi…tak ada feeling dalam Nisa’…”

Persoalan-persoalan sebegini pasti akan singgah di benak mereka yang baru sahaja fresh graduate.

Setiap penggerak pasti jiwanya cenderung antara salah satu, samada jiwanya cenderung ke arah tarbiyah/dakwah atau siasah/dakwah. Renung-renungkanlah diri, dimanakah aku??

Langkah pertama selepas merenung diri “dimanakah aku??” adalah terus mendaftarkan diri dengan Nisa’ cawangan di mana tempat kita tinggal.

“Alamak..tak tahu no contact la…”

Hubungilah sahabat-sahabat atau senior yang kita kenali telah bergerak aktif di dalam mana-mana Nisa’ cawangan.

Apabila engagement telah terpateri, teruskan langkah seterusnya dengan menghadiri setiap usrah dan program-program yang dikendalikan. Tetapi harus diingat, jangan selama-lamanya menjadi follower, fikirlah secara kritikal dan proaktif bagi terus melajukan gerakan islam buat ummah ini.

“Adoi..tak kena dengan jiwalah Nisa’ ni…banyak dakwah kontemporari je..”

Secara asasnya, Nisa’ Malaysia ditubuhkan sebagai sebuah alat untuk PAS mudah bergerak didalam masyarakat. NGO ini ditubuhkan apabila melihat masyarakat yang kurang menerima PAS yang kelihatan politik semata-mata. Secara umumnya, Nisa’ lebih bergerak dalam aspek dakwah kontemporari dari segi hiburan, sukan dan lain-lain.



Tetapi, hakikatnya Nisa’ bergerak didalam semua skop. Cuma mungkin tidak kelihatan Nisa’ bergerak di medan siasah. Di dalam Nisa’ sendiri, telah lama ditubuhkan Unit Politik dan Pilihanraya Amal Nisa’. Dengan inisiatif Dr Rosni, Ketua Nisa’ Malaysia bersama krew-krewnya lain, rebranding bagi Unit Politik dan Pilihanraya Amal Nisa’ dilakukan.

Hasilnya? Tertubuhlah Bridged Muslimat.



Rebranding yang dilakukan adalah bagi mendekati pengundi muda khususnya melihat kepada faktor peratus golongan muda lebih ramai berbanding golongan tua.

Ayuhlah kita terus bergerak!

Takkan hilang kelembutan seorang muslimah apabila dia bergerak.

Takkan hilang keayuan seorang muslimah apabila dia bergerak.

Takkan hilang sifat keibuannya apabila dia bergerak.

Takkan hilang segala sifat wanitanya apabila dia bergerak.

Walau apa jua halangan sekalipun, jangan biarkan kita tenggelam dengan mehnah cabaran dari luar, keluarga, mahupun daripada diri kita sendiri.

Pasakkan diri pada Allah, mantapkan ilmu, kemahiran dan sahsiah diri. Dan tidak dilupakan yang kelihatan kecil tapi sumber kekuatan, jangan berjauhan daripada sahabat-sahabat.

“Ya Allah, jangan tinggalkan kami jauh dari jalanMu. Izinkan kami istiqamah untuk agamaMu. Kami rindu untuk bersama dengan rasulullah saw dan orang-orang yang Engkau kasihi di syurgaMu. Redhai jalan kami. Perkuatkan langkah-langkah kami walau apa jua yang menghalang. Hanya untuk agamaMu, ya Allah...”

p/s: Owh..takutnya saya. moga-moga post ini lebih tuju kepada saya.

2 comments:

simpleshida said...

salam ziarah..
wah..moge muslimah yg bernama A.J ni bakal menggoncang WORLD!!

slmt bermujahadah dik!!
barakallahu...

Syed Qutb “Jalan ini tak dibentangi dengan permaidani merah, juga tidak ditaburi bunga-bunga tetapi jalan ini ditaburi duri-duri terpacak “.

Anonymous said...

salam.tersentuh dengan post ini.saya sukar untuk copy artikel orang.tp izinkan saya copy di blog saya.untuk kekuatan diri saya sendiri.terima kasih akak :)