Sunday, March 28, 2010

Angka yang Mengundang Bala

Saban tahun, segala perkara di negara kita ini semakin meningkat. Dari sekecil-kecil perkara hinggalah kepada sebesar-besar perkara.

Harga tol...

Harga keperluan barang makanan...

Harga minyak...

Jumlah kemalangan jalan raya...

Jumlah perceraian...

Dan sekarang kita melihat fakta yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di dalam akhbar harian dengan angka 17,303. Angka kisah ini juga turut meningkat. Apa lagi hendak dikaitkan dengan JPN kalau bukan kisah tubuh-tubuh kecil yang dilahirkan tanpa akad nikah yang sempurna. Ini adalah angka yang didaftarkan.



Tahun 2007 – 16,100
Tahun 2008 – 16,541
Tahun 2009 – 17,303

Jumlah yang meningkat sebanyak 762 orang bayi yang tidak berdosa telah dilahirkan tanpa sah taraf dan didaftarkan di JPN. Kita lihat pula kepada angka yang lain.

Dalam tempoh lima tahun yang lalu bermula 2005 hingga 2009, jumlah anak luar nikah yang terhasil mencecah kepada 74,723 orang bayi yang tidak berdosa.

Dari tahun 2000 sehingga kepada tahun 2008 pula, Dr fatimah Abdullah dari UKM mendapati angka anak luar nikah yang telah dilahirkan telah berjumlah 257,000 orang bayi yang didaftarkan di JPN.

Sekarang kita lihat kepada angka bayi yang tidak didaftarkan. Bayi-bayi yang dibuang seperti membuang sampah apabila hanya diletakkan bersebelahan tong sampah, di longkang, dibakar sehingga rentung dan yang paling menyayat hati apabila bayi tersebut digonggong oleh binatang.



Angka ini tidak dapat dikira, namun anggaran yang boleh dinisbahkan adalah 1:1 iaitu angka anak luar nikah yang didaftarkan adalah bersamaan dengan angka anak luar nikah yang tidak didaftarkan.

Kita genapkan angka 257,000 ini kepada 250,000 anak luar nikah yang didaftarkan. Jika dicampur dengan angka anak luar nikah yang tidak didaftarkan bermakna 500,000 anak luar nikah yang telah dilahirkan sepanjang tempoh lapan tahun bermula tahun 2000 sehingga tahun 2008.

Sekarang kita kira bilangan bayi yang telah dilahirkan ini kepada bilangan penzina yang melibatkan penzina lelaki dan penzina perempuan.

500,000 x 2 = 1 juta

Bermakna 1 juta rakyat Malaysia yang terbabit dengan kes penzinaan dari segi kes rogol, pelacuran dan sebagainya. Ini belum termasuk dengan angka pemaksiat-pemaksiat yang lain seperti penzina yang tidak dapat anak, penzinaan dengan perempuan simpanan dan penjenayah seksual yang lain di Malaysia, angka tersebut boleh mencecah hampir kepada 2 juta orang penzina.

Sekarang kita lihat kepada angka bayi yang dilahirkan ini mengikut bangsa di Malaysia.

Tempat pertama – 91,922 bayi dari kaum-kaum lain
Tempat kedua – 74,723 bayi dari kaum Melayu (orang ISLAM!!)
Tempat ketiga – 23,696 bayi kaum India
Tempat keempat – 23,692 bayi kaum Cina

Angka-angka ini memberi pelbagai maksud yang mendalam. Islam yang mulia namun telah kembali dagang kepada zaman jahiliyyahnya. Hari kiamat yang semakin hampir. Musuh-musuh Islam semakin kuat mengetawakan kita dengan langkah-langkah mereka yang semakin berani dan berstrategis untuk menghancurkan Islam.



Namun, persoalannya bagaimana dengan langkah kita??

Adakah skill dakwah kita telah gagal dan tidak berstrategis??

Atau ini hakikatnya yang terpaksa kita terima bulat-bulat yang seolahnya menjadi perkara kelaziman dalam kehidupan. Atau satu cara hidup masyarakat Melayu Islam kita hari ini.

Tepuk dada, tanya dan koreksilah kembali Iman, Islam dan Ihsan dalam diri...

Wa'allahualam

2 comments:

Khairun said...

Mungkin dah berstrategi..., tapi x sampai ke hati..

manna_salwa said...

salam ziarah kali pertama,

-mengenai entri ni-

realiti ni pahit utk ditelan, buruk untuk dilihat, sakit utk didgr..
tp itulah realiti, hakikitnya manusia semakin hilang pedoman dalam hidupnya..
alahai insan,
tegarnya berzina lantas membunuh..
si kecil suci yg x berdosa sudah pasti syurga buat mereka..
tetapi si ibu dan ayh yg membunuh?
insaflah..
sesungguhnya pintu taubat Allah itu luas terbentang bg kita hamba2-NYA.

wallahualam~