Thursday, September 17, 2009

Permata-permata yang bersinar



Usrah

Menjalankan dua usrah dalam satu malam membuatkan saya sangat-sangat menginginkan seiapa yang inginkan Islam sebagai satu cara hidupnya ada usrah dalam kehidupan seharian. Carilah usrah andai sahabat-sahabat tiada usrah. Usrah terlalu manis.

Namun, usrah yang mempunyai kesinambungan yang baik dalam jangka masa panjang perlu ada method dengan strategi yang berkesan. Agar ahli-ahli usrah yang lahir cukup berkualiti dalam pelbagai cabang terutama dalam menghadapi mehnah dan tribulasi perjuangan menegakkan Islam.

Dalam salah satu usrah yang saya jalankan semalam, saya mencetuskan, kenapa usrah peringkat kaum Hawa masih dalam takuk yang lama? Maksud saya, apabila dibangkitkan isu-isu global dan isu-isu ummah dalam atau luar negara, kaum Hawa sukar untuk mengulas dengan lebih secara terperinci. Contohnya, apabila meminta salah seorang anak usrah saya bercerita apa yang dia tahu, cerita dapat diceritakan tetapi dalam keadaan kurangnya fakta.

"Pada zaman rasulullah saw,ada seorang sahabat nama dia.....kak, tak ingatlah nama dia..."

Ini antara dialog semasa anak usrah saya ingin bercerita kisah seorang sahabat nabi. Ini mungkin tidak apa kerana hanya berada didalam usrah. Tetapi apabila praktikalnya... Contohnya, semasa Konvensyen Transformasi Malaysia '09 anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia, saya kira ramai juga kaum Hawa yang membahaskan isu-isu dan domain-domain yang dibincangkan. Tetapi agak kecewa kerana tiada seorang pun dari kampus Perbukitan Ilmu yang membahaskan. Kerana apa? Hanya kita yang tahu dan saya mengakuinya walaupun telah dicabar untuk berbahas oleh seorang sahabat.

Usrah saya cuba membincangkan kenapa tiada yang ingin bangun untuk berbahas di peringkat kaum Hawa pada ketika itu. Salah seorang anak usrah saya mengatakan kerana tajuk yang diberikan adalah terlalu tinggi. Membincangkan isu-isu kenegaraan oleh mahasiswa. Maka, saya mengemukakan adakah tajuk yang terlalu tinggi atau kita masih di tahap yang rendah? Jawapannya kita masih di tahap yang rendah kerana mahasiswa dan mahasiswi adalah pemimpin negara. Maka, isu-isu kenegaraan seharusnya dapat dikuasai dengan baik kerana kita adalah golongan intelektual.

Transformasi

Maka, resolusi usrah kami semalam, maaf, saya berkata, bukan hanya negara kita Malaysia yang perlu ditransformasikan tetapi juga batu asas kita juga perlu ditransformasikan iaitu USRAH. Strategi yang baik perlu direncanakan agar usrah yang ada melahirkan ulama'-ulama' dan pemimpin-pemimpin negara dalam kebangkitan Islam sekarang.

Usrahlah yang akan melahirkan permata-permata yang bersinar untuk kebangkitan Islam. Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Meneruskan Perjuangan kepada dua anak usrah matriks saya, Banan Syahidah dan Rabiatul Adawiyah yang selamat terbang ke Kaherah pada hari Isnin lepas bagi meneruskan pengajian di Universiti Al-Azhar dalam bidang kedoktoran. Kalian adalah permata-permata di bidang kedoktoran. Tidak mustahil akan lahir Menteri Kesihatan negara Malaysia salah seorang daripada kalian. Takbir!!

1 comment:

~PakKaramu~ said...

Beraya dengan maksud takbir