Thursday, March 12, 2009

Sujud pada-Mu..


"Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya, Dia memperlihatkan kilat kepadamu untuk (menimbulkan) ketakutan dan harapan, dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu dengan air itu dihidupkannya bumi setelah mati (kering). Sungguh pada ynag demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mengerti" Ar-Rum, ayat 24

Hujan turun lebat pagi Jumaat yang damai ini. Seluruh isi bumi bertasbih hanya kepada Yang Maha Esa. Air turun mencurah-curah sujud kepada Yanag Maha Pencipta. Walaupun seluruh isi dunia damai, tapi ada dari riak muka sahabat-sahabat seperjuangan, terpancar riak-riak keresahan, gelisah dan takut.

Wahai sahabat-sahabatku, berdoalah...bertawakallah pada Allah yang menebarkan kasih sayangNya ke bumi ini....

Moga-moga segala program dan aktiviti yang cukup-cukup padat hujung minggu ini terlaksana dengan sampainya dakwah pada mad'u-mad'u kita.

Solat subuh pagi tadi diiringi dengan surah As-Sajdah...

Ku mendoakan agar hati-hati kita sentiasa tunduk pada Rabbul izzati...meneruskan dakwah ini untuk jalan Allah dan rasulNya...

Kekadang kita tidak perasan hati ini. Dalam melakukan segala bentuk kerja dakwah dan tarbiyah, hati ini tunduk bukan pada yang sepatutnya. Hati ini tunduk pada kerja-kerja jemaah dengan setiap perlakuan kita samada solat, akhlak, ibadat dan sebagainya.

Tundukkanlah hati ini pada Yang Esa...

"Orang-orang yang beriman dengan ayat-ayat Kami, hanyalah orang-orang yang apabila diperingatkan dengannya (ayat-ayat Kami), mereka menyungkur sujud dan bertasbih serta memuji Tuhannya, dan mereka tidak menyombongkan diri.

No comments: